Arduino základy -12. přehrávání melodie
Dnes si ukážeme, jak použít příkaz tone() k přehrání not. K vašemu údivu přehrává melodii, která některým bude připadat velmi povědomá.
Obsah článku:
Potřebný hardware
– Arduino
– 100 ohmový rezistor
– propojovací vodič
Obvod
Zapojte jeden konec reproduktoru k digitálnímu pinu 8 přes 100 ohmový rezistor, druhý konec připojte k zemi.
Schéma
Kód
Znázorněný kód používá zvláštní soubor – pitches.h. Ten obsahuje hodnoty všech výšek běžných not. NOTE_C4 je například půlová C. NOTE_FS4 je celá F, atd. Tuto notovou tabulku původně vytvořil Brett Hagman – právě na jeho práci je příkaz tone() založen. Určitě se vám při tvorbě not bude hodit.
Hlavní náčrt kódu vypadá následovně:
/* Melody Přehrává melodii obvod: * 8 ohmový reproduktor na digitálním pinu 8 vytvořeno 21. ledna 2010 upravil 30. srpna 2011 Tom Igoe Tento příklad kódu je veřejnou doménou https://arduino.cc/en/Tutorial/Tone */ #include "pitches.h" // noty v melodii: int melody[] = { NOTE_C4, NOTE_G3,NOTE_G3, NOTE_A3, NOTE_G3,0, NOTE_B3, NOTE_C4}; // trvání not: 4 = čtvrťová nota, 8 = osminová nota, atd.: int noteDurations[] = { 4, 8, 8, 4,4,4,4,4 }; void setup() { // opakujte noty melodie: for (int thisNote = 0; thisNote < 8; thisNote++) { // pro výpočet trvání noty vydělte jednu sekundu // typem noty. //t.j. čtvrťová nota = 1000 / 4, osminová nota = 1000/8, atd. int noteDuration = 1000/noteDurations[thisNote]; tone(8, melody[thisNote],noteDuration); // pro odlišení not mezi ně přidejte pauzu // trvání noty + 30% je ideální: int pauseBetweenNotes = noteDuration * 1.30; delay(pauseBetweenNotes); // zastavte přehrávaný tón: noTone(8); } } void loop() { // dále již melodii opakovat nemusíte. }
Pro vytvoření souboru pitches.h klikněte na „new Tab“ v pravém horním rohu okna.
/************************************************* * Veřejné konstanty *************************************************/ #define NOTE_B0 31 #define NOTE_C1 33 #define NOTE_CS1 35 #define NOTE_D1 37 #define NOTE_DS1 39 #define NOTE_E1 41 #define NOTE_F1 44 #define NOTE_FS1 46 #define NOTE_G1 49 #define NOTE_GS1 52 #define NOTE_A1 55 #define NOTE_AS1 58 #define NOTE_B1 62 #define NOTE_C2 65 #define NOTE_CS2 69 #define NOTE_D2 73 #define NOTE_DS2 78 #define NOTE_E2 82 #define NOTE_F2 87 #define NOTE_FS2 93 #define NOTE_G2 98 #define NOTE_GS2 104 #define NOTE_A2 110 #define NOTE_AS2 117 #define NOTE_B2 123 #define NOTE_C3 131 #define NOTE_CS3 139 #define NOTE_D3 147 #define NOTE_DS3 156 #define NOTE_E3 165 #define NOTE_F3 175 #define NOTE_FS3 185 #define NOTE_G3 196 #define NOTE_GS3 208 #define NOTE_A3 220 #define NOTE_AS3 233 #define NOTE_B3 247 #define NOTE_C4 262 #define NOTE_CS4 277 #define NOTE_D4 294 #define NOTE_DS4 311 #define NOTE_E4 330 #define NOTE_F4 349 #define NOTE_FS4 370 #define NOTE_G4 392 #define NOTE_GS4 415 #define NOTE_A4 440 #define NOTE_AS4 466 #define NOTE_B4 494 #define NOTE_C5 523 #define NOTE_CS5 554 #define NOTE_D5 587 #define NOTE_DS5 622 #define NOTE_E5 659 #define NOTE_F5 698 #define NOTE_FS5 740 #define NOTE_G5 784 #define NOTE_GS5 831 #define NOTE_A5 880 #define NOTE_AS5 932 #define NOTE_B5 988 #define NOTE_C6 1047 #define NOTE_CS6 1109 #define NOTE_D6 1175 #define NOTE_DS6 1245 #define NOTE_E6 1319 #define NOTE_F6 1397 #define NOTE_FS6 1480 #define NOTE_G6 1568 #define NOTE_GS6 1661 #define NOTE_A6 1760 #define NOTE_AS6 1865 #define NOTE_B6 1976 #define NOTE_C7 2093 #define NOTE_CS7 2217 #define NOTE_D7 2349 #define NOTE_DS7 2489 #define NOTE_E7 2637 #define NOTE_F7 2794 #define NOTE_FS7 2960 #define NOTE_G7 3136 #define NOTE_GS7 3322 #define NOTE_A7 3520 #define NOTE_AS7 3729 #define NOTE_B7 3951 #define NOTE_C8 4186 #define NOTE_CS8 4435 #define NOTE_D8 4699 #define NOTE_DS8 4978
- TOP 11 Free nástrojů, aby se naše děti naučily programovat - 6.12.2024
- Jak vyrobit plošný spoj pomocí laseru TOOCA L1? - 30.11.2024
- Microbit ve výuce a doma aneb jak a s čím začít - 27.11.2024
Umbinek
24.3.2019 at 9:30Proč je tam ten rezistor?
(prosím o vysvětlení i s výpočtem)
Oldřich Horáček
25.3.2019 at 11:20Rezistor je použitý jako ochranný pro případ, že výstup je nebo zůstane trvale aktivní například při lazení programu. Bez rezistoru je tady nebezpečí zničení mikrokontroléru v Arduino desce v tomto zapojení. Hodnota 100Ohm navíc nemá na hlasitost reprodukce zásadní vliv. Bastlení ZDAR!
jirka
23.4.2020 at 19:34Dobrý den, jak se došlo na hodnotu 100 Ohm? V případě 8 Ohm reproduktoru pak proteče 5 / (100 + 8) = 46,3 mA, což je více než maximální povolený proud pro jeden pin Arduina (20mA).
Oldřich Horáček
24.4.2020 at 11:53Zdravím Jirko, ten maximální proud z datasheetu pro ATmega je 40mA (nutno brát hodnotu z Absolute maximum ratings tabulky), ale v praxi to snese i daleko více. Ten odpor je kompromis mezi funkcí ochrany a omezením hlasitosti reproduktoru, tak proto se snažil autor dát hodnotu odporu co nejmenší (můj osobní názor). Ať se daří!
Zbyšek Voda
28.4.2020 at 10:33Podle mě jde i o to, že proud skrz repráček neteče pořád.
To, co piny reálně odvaří je teplo.
Dá se předpokládat, že je repráček buzený obdélníkovou vlnou s 50% střídou, takže je sice překročen maximální proud na pin, ten se zahřeje, ale ve zbylých 50% času se stihne ochladit.
Dát tam ale větší rezistor by byla jistota 🙂
rades
23.3.2016 at 22:21Mám takový problém… Použil jsem návod, ale když chci, aby se skladba přehrála po např. zmáčknutí tlačítka, tak to ignoruje mou podmínku.
http://pastebin.com/jkRMizcm
Zbyšek Voda
24.3.2016 at 7:04Dobrý den,
máte nesprávně napsanou podmínku.
Máte:
if (digitalRead(cteni1 == HIGH))
Kdežto správně je:
if (digitalRead(cteni1) == HIGH)
rades
24.3.2016 at 19:08Tato úprava bohužel ve výsledku neměla žádný vliv na chod programu. 🙁
Zbyšek Voda
25.3.2016 at 10:16Aha. Koukám, že je v kódu více nejasností, kterých jsem si předtím nevšiml 🙂
Navrhuji řešení: Vždy na začátku loop() provést čtení tlačítek a podle toho se pak rozhodovat. Tedy:
…
void setup() {
pinMode(t1, INPUT);
pinMode(t2, INPUT);
}
void setup(){
cteni1 = digitalRead(t1);
cteni2 = digitalRead(t2);
if(cteni1){
…
}
else if(cteni2){
…
}
}
rades
26.3.2016 at 11:37Hlavně to chce vyřešit problém s tím, že mám 2×4 buttons matrix a ten je stále v logické jedničce a když dám podmínku if cteni == HIGH, tak to vykonává instrukci dokud to nestisknu a já to chci obráceně a když dám if cteni == LOW, tak to vůbec nevnímá..
rades
26.3.2016 at 12:08Tak velice děkuji za veškerou pomoc.. výše zmíněný problém jsem vyřešil.. zapomněl jsem na rezistor.. O:) .. takže znovu velice děkuji za spoustu skvělých tutoriálů a přeji příjemný zbytek dne.. a mnoho zdaru v této branži 🙂
Harryd
18.1.2016 at 19:24Prosím o radu, jak vytvořit soubor pitches.h a kam se má umístit.
Díky
Zbyšek Voda
19.1.2016 at 14:56Dobrý den, je to popsané v článku.
V Arduino IDE otevřete nový projekt a zkopírujete do něj kód, který je uveden výše.
Dále vytvoříte novou záložku/kartu (prostě New Tab). To uděláte pomocí šipky dolů v pravé horní části okna – po kliknutí vám vyjede menu, ze kterého zvolíte New Tab. Tu pojmenujete pitches.h. Do ní nakopírujete druhý kód výše (#define …).
To je vše 🙂
Harryd
19.1.2016 at 20:55Díky, zdařilo se 🙂
tonda
31.10.2015 at 7:37Me pripada ze ve viod setup(), chyby nastaveni output na ten pin 8, ze tom pak nevi na kerej pin to ma smerovat
Zbyšek Voda
31.10.2015 at 10:54Ano,
může se to tak zdát, ale když si funkci tone() vyzkoušíte, zjistíte, že si s tím Arduino poradí. Pin specifikujete přímo v argumentu funkce tone().
Je to zvláštní chování, které nemusí na první pohled dávat smysl, ale funguje to.
Přihlásit se | info@hwkitchen.cz
Bastlírnu provozuje e-shop HWkitchen.cz 2014-2024
Funkční Vždy aktivní
Předvolby
Statistiky
Marketing