Klon? ano ne
Úvodní stránka › Fórum › Hardware › Arduino › Klon? ano ne
- Toto téma obsahuje celkem 66 odpovědí. Do diskuze (9 diskutujících) se naposledy zapojil uživatel Kice a poslední změna proběhla před 8 roky a 2 měsíci.
-
AutorPříspěvky
-
6.9.2016 v 19:47 #8291NasranekÚčastník
Faktura ti přijde z PayPal a když to celníci chcou tak jim to pošleš jako pdf
(prostě si to vytiskneš jako pdf a pošleš s přílohou).
Když budeš clít poprvé tak ti přijde dopis , potom už jen mail.10.9.2016 v 20:20 #8321ivosiskoÚčastníkPůvodní dotaz zněl zda klon ano či ne, ale vzápětí se z toho stalo vlákno řešící ekonomiku a DOV. Nic proti, ale jsem ve stejné situaci jako původní tázatel, tj. naprostý začátečník a chci se vydat cestou osvojování si Arduina pomocí lekcí, které vycházejí na vašem, ale i spřátelených webech. Chtěl jsem si na eBay koupit základní zařízení a zde jsem narazil na problém – začal jsem se topit ve značení desek a prostě neumím rozeznat co je originál a co fake. Z nějaké dlouhodobější perspektivy jsem se rozhodl nejít cestou UNO, ale pořídit si ATMEGA2560. Patří model Funduino mezi originální desky anebo je to fake? Mám vybrané tyto tři varianty (ani u jedné nevím, která je klon a která ne) a nevím, do které jít:
Budu neskonale vděčný, když mi někdo v tomto prvním kroku poradí. Nebylo by příjemné, kdybych hned ze startu šlápl vedle a pak se trápil, zda to nefunguje díky mé blbosti anebo nějaké nekompatibility.
Díky, Ivo
10.9.2016 v 20:34 #8323NasranekÚčastníkNo nevím ,ale klon una koupíš za cca 100 KČ na ebay a většinou fungují (dívej se na hodnocení produktu).
Všechny odkazy co jsi dal jsou klony org. i na ebay začíná nad 400 KČ a podle obrázku poznáš většinou kulový pokud ale na obrázek spoléháš tak org. italský výrobek má nápis Arduino (ale prodejci na ebay na to nehrají tak jistotu máš jen u českého prodejce, ale skoušet za 800 KČ no nevím.
Pokud si uděláš více projektů tak to je potom záhul a když to budeš chtít někomu prodat tak nemáš šanci (teploměry, meteo stanice,…).10.9.2016 v 20:47 #8324ivosiskoÚčastníkSuper, než moje otázka odešla, tak tu byla odpověď 😀 To UNO jsem opomíjel z toho důvodu, že v jednom „seriálu“ hned v úvodu radili koupit právě ten 2560. Nechci nic dramatického stavět a už vůbec ne za účelem prodeje, je tedy reálné, když si kupříkladu budu chtít postavit stanici, která mi bude zobrazovat teplotu, vlhkost a atm. tlak, tak si s UNO vystačím?
10.9.2016 v 21:10 #8325posjirkaÚčastníkjak jsem psal … já mám dobré zkušenosti s MCU Store a máme od něj v kroužku elektra pár desek a bez problémů. Mám i desku tady z HWKITCHEN, má pár z EBAYe.
Pro začátečkníka bych asi doporučil tuto cestu:
http://aukro.cz/funduino-uno-r3-usb-kabel-avr-arduino-akce-i6472226442.html
i když je to UNO, má hlavní výhodu a to je výměný čip.
případně :
http://www.hwkitchen.com/products/seeeduino-v3-0-atmega-328p/U těch cos dával na ebay není vidět co mají za převodník. Pokud používají atmega16U2 nebo podobný čip tak v poho. Pokud mají CH340g není to problém ale pro začátek tě to může zdržed a možná i znechutit. Pozor mají ho i klony z gme.cz
jinak rozdíl mezi deskou z číny a originál Arduino je v podstatě nulový. Naopak některé desky mají oproti originálu i pár užitečných věcí navíc (třeba +2 analogové výstupy navíc, vypínatelný reset, paralelní řadu výstupních pinu v rastru 2.54mm, přepínatelné pracovní napětí, …). Opačně můžeme se domnívat, že originál bude mít lépe prověřené součástky, z ebay tam budou sázet co jim přijde pod ruku.
Resumé : kup si něco prověřeného a je jedno jestli to je originál nebo ne. Navíc koupě z ciziny a pak nadávání , že není v čechách žádná podpora … (tim ted nemyslím tebe, jen popisuju běžnou praxi)
10.9.2016 v 21:59 #8326ivosiskoÚčastníkDíky Jirko, jen se ještě zeptám na toto – někdy v dubnu jsi FJakubovi doporučoval (byl to výběr ze dvou variant) tuto desku:
Je mezi touto deskou a deskou od MCU Store nějaký rozdíl? Mám na mysli parametrově. Otázka podpory je mi jasná (stejně tak i podpory českého podnikání).
A ještě podotázka, týkající se kabelu – je to běžný USB kabel anebo má Arduino pro přenos dat nějaký spešl? Vystačím si s těmi, co mi zbyly po computerech?
11.9.2016 v 7:19 #8327NasranekÚčastníkNa to co chceš ti UNO bohatě stačí.
Mám tuto desku
http://www.ebay.com/itm/OSOYOO-UNO-R3-Development-Board-ATmega328P-ATmega16U2-for-Arduino-USB-Cable-/331922145579?hash=item4d481a012b:g:kOAAAOSwMN9XQtm7
do ní jsem zapojil tyto Displeje (pokud použiješ neupravené knihovny nejdou zapojit současně – zapojit ano ale ne ovládat)
http://www.ebay.com/itm/IIC-I2C-TWI-SP-I-Serial-Interface1602-16X2-Character-LCD-Module-Blue-Display-/351348064265?hash=item51cdfa0009
http://www.ebay.com/itm/272088527584?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Pak jsem tam přidal DHT11 senzor (teplotu ukazuje dobře , ale vlhkost spíš ne
http://www.ebay.com/itm/281680109285?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT.
No abych to zhrnul pro DHT11(může být i DHT22, ale ten je jednou tak dražší a na meteo. zbytečný) potřebuješ jeden digitální pin.
Na LCD 16×2 A4 a A5 analogové.
Na Display s Nokie 5x digitální,
Když chceš použít Barometr tak se dá použít třeba BMP280 (měří barometrický tlak + teplotu ještě nemám doma tak nemám odskoušen), ale co jsem o něm četl tak je nejlepší ho použít s analogu tedy A4,A5 pin na I2C a pak bez shieldu nepoužiješ LCD16x2/4, ale s Nokia displejem to není problém (trošku je co se správné knihovny týče,ale to neřešíme).11.9.2016 v 7:28 #8328NasranekÚčastníkNo kabely jsou různé, ale všechny standartní
AB kábl pro tiskárnu
nebo mini usb
micro usb11.9.2016 v 12:35 #8329ivosiskoÚčastníkJj, vlemi děkuji, pro mne obrovsky cenné informace (i když v této fázi je spousta těch´údajů pro mne neznamé pole, ale důležité je, že to vyznívá optimisticky :)).
Moje idea je nejdříve opravdu od základů absolvovat nějaký ten „kurz“, abych si osvojil základní principy a souvislosti (má to být pro mne nějaké hraní anebo náplň volného času) a pak teprve budu uvažovat o stavbě jakéhosi zařízení. Vzhledem k tomu, že jsem fyzicky dost závislý na počasí (a současně je to i jakási moje vášeň sledovat souvislosti mezi jednotlivými parametry počasí a jejich vliv na moji kondici), tak výsledným produktem by měla být právě nějaká „tabule“, informující mne o těchto hodnotách, abych mohl rozlíšit, zda můj stav odpovídá nějakému tomu výkyvu anebo se jedná o jinou příčinu. Proto zatím vidím (v duchu) před sebou na zdi panel, na kterém se mi tyto hodnoty budou zobrazovat. A co ještě nevím (a musím zjistit), zda to bude pomocí (je-li to vůbec možné) sedmisegmentových číslicovek velikostí 2″ (nebo podobně) anebo LCD displeje. Takže další dotaz zní, co se bude dít, budu-li chtít pro výstup použít:
A. ony sedmisegmentovky (nebo nějaké podobné trvale svítící)
B. třeba toto (nebo něco vykuchaného z nějakého zařízení): http://www.ebay.com/itm/7-0-Nextion-HMI-Intelligent-Smart-USART-Serial-Touch-Panel-LCD-Module-Display-/201393380495?hash=item2ee3fb1c8f:g:nOgAAOSwPcVVsI0k
Vím, že už jsem svým dotazem tak trochu OT, ale pořád jsem v rozhodovácí fází zda UNO nebo něco „nadupanějšího“ (i když jak jsem už psal, pro začátek si s UNO vystačím a později se určitě neztratí :))
Dík, Ivo
PS: včera večer mi tyto dotazy po jejich odeslání vždy „odcházely“ několik minut – je to zde běžné nebo je nějaký problém na mé straně? Jsem zvědav, jak tomu bude dnes 😮
11.9.2016 v 13:33 #8330NasranekÚčastníkTen 7″ LCD panel není nereální, ale potřebuješ větší a rychlejší Arduino, UNO nestačí
a naprogramovat to už je docela oříšek.11.9.2016 v 21:52 #8355posjirkaÚčastníkno jsme sice už hodne OT ale nedá mi to.
Proč by UNO mělo být nedostatečné?
Ano už jsem jej párkrát zahltitl do poslední kapy, ale vždy jsem sina šel cestu jak uspořit místo.
Co se týká požadavku na zobrazení něčeho někde … proč proboha nutíte Arduino dělat věci, které zvládne spousta jiných a lepších řešní. Pokud chceš zapisovat data o počasí na na základě nich dělat najákou analýzu tak proč prostě nepoužiješ Arduino jako sběrač dat a neposíláš to všechno buď na nějáký exostie, nebo (možná pro tebe lépe) do excelu, případně do tabulky v google documents.
Z toho jsou dělat jak různé grafy, dodatečně dopisovat další informace, atd.
7″ LCD mi přijde jako zlatem potažený LCD od nokie 5110. vypadá to hezky, ale přidaní hodnota = 0.11.9.2016 v 22:40 #8356ivosiskoÚčastníkNe,ne, Jirko – buďto jsem se špatně vyjádřil nebo něco…..nechci data zapisovat a následně vyhodnocovat – jde mi jen o zobrazení momentálních hodnot. Jinými slovy, na zdi mi bude viset displej a bude mě informovat o současných hodnotách (tak jako nástěnné hodiny 🙂 – vidíš? ještě hodiny by to mohlo obsahovat – přesný time, moje další uchýlka :)). A 7″ (nebo větší) displej do toho pletu jen jako příklad pro zvážení, zda to budovat na UNO nebo něčem vyspělejším. Chápu, že některé kombinace se mohou zdát jako házení perel sviním, ale pro mne zde jde především o hrání si…
11.9.2016 v 22:43 #8357NasranekÚčastníkNo když si přečtu co vše by chtěl s Arduinem dělat, tak mi vychází jen velká deska.
A ano máš pravdu je to blbost(no ne zrovna blbost to už je moc).
Já osobně bych to řešil :
Uno + wifi (není potřeba, ale pro kontrolu není špatný)
Nokia 5110 display (nebo 16×4,20×4 LCD na I2C. ale 5110 se mi líbí více i když zabere 5 digitálních pinů – nostalgie můj první telefon byl Nokia 5110)
ESP8266 + čidlaNějaký levný tablet 7″a vice palců (možná se stačí poptat u známých, rodině nebo dokonce máš) dá se pořídit za poloviční cenu co ten 7″ display
no a nějakou omáčku kolem – tlačítka, spínače, světelné diody,….Zobrazení dat s čidel by bylo následovné:
Kontrolní data na 5110, potom odeslat na web server (jedno jestli místní síť nebo na cloud) a zobrazení v libovolném PC, nebo v tom tabletu nebo dokonce i v mobilu,…Bohužel čekám na ESP8266+usb programátor a atmosférické čidlo tak to ještě nemám hotové, ale podobnou blbinu jsem chtěl vyskoušet ještě než jsem četl toto forum.
Zatím mi tu bliká Uno+DHT11+5110 display.12.9.2016 v 9:49 #8361posjirkaÚčastníkještě je obrovská otázka : kolik toho budeš během používání upravovat/nastavovat.
Mám na mysli tlačítka a nějáké menu. Pokud chceš udělat jednoobrazovkový přehled, kde budou pouze zobrazené informace … pak UNO by mělo stačit. nejhorší jsou takový věci jako nastavení a procházení položek. To pak zabírá zbytečně paměť a místo.VE výsledku MEGA je universální řešení, UNO je super pro začátek a za pár korun.
Jinak ptal ses proč jsem doporučoval to UNO z ebaye. Protože bylo hezky pospáno co obsahuje. Popis produktu Arduino compatibility je nic neříkající. Jestli ses na to trochu díval tak Arduino je složenina 3 koponent:
1. zdroj
2. převodník USB/UART
3. mikroprocesor ATMEL …Právě v tom převodníku je občas problém. převodník muže být buď další Atmel Atmerga (16U2, 8U2, …) a je to v pohodě. Občas se používá CP120x ten je taky v pohodě co se týká připojení k PC ale je extrémně citlivý na statickou elektřinu a někdy nemá vyvedený auto reset před nahráním programu. CH340g je teď v poslední době nejčastěji používaný na činských klonech. Mám jej taky, ale musíš si nejdřín najít a instalovat knihovnu a pak doufat 🙂 . Ještě se používal něco xx232 ale od něj se postupně ustupje.
Ke konci … ta dlouhá prodleva mezi odesílání zprávy je u všech. Mě to dokonce někdy spadne na gateway time out.
12.9.2016 v 13:46 #8363ivosiskoÚčastníkNyní si dovolím rozdělit svoji odpověď/dotaz rozdělit do tří, na sobě nezávislých, bloků:
A. nepodstatné – poznámka k poslední větě – mi každá druhá zpráva ztroskotá na „vypršení časového limitu“ :), takže někdy se kuriozně stane, že odpověď mám dříve, než odeslanou otázku 😀 (neznám způsob přenosu, ale je to tak)
B. samotné řešení mého „problému“ – s tím nastavováním (tlačítkováním) příliš nepočítám – předpokládám, že když se jednotlivé moduly s jakousí rozumnou mírou přesnosti zkalibrují, tak tomu budu „věřit“. Asi zde také záleží na volbě čidel rozumné kvality (pokud to jde – všiml jsem si, že např. na Aukru se nabízí více „modelů“ jednotlivých čidel (teplotní, vlhkostní, tlakové….)). Asi by nějaká tlačítková (rouměj nastavovací) náročnost vznikla v případě, že bych tam chtěl zakomponovat čas. Nevím, zda existují nějaké DCF moduly (když to je víceméně evropská záležitost). Ale jak jsem už psal o několik odpovědí výše – pro potřeby osvojení si Arduina začnu s UNO a pokud bude později třeba (mám rád rezervy) a moje nadšení mi vydrží, tak upgraduji na MEGU nebo něco ještě zajímavějšího 🙂
C. předpokládám, že je zde nějaký admin – dala by se tato diskuze, která se v jisté fázi přestala týkat dotazu Klon ano/ne, přesunout do vlákna, které bych třeba pro tyto mé účely vytvořil (nebo někdo s právy)?
12.9.2016 v 14:25 #8364posjirkaÚčastníkDCF je zbytečně drahé. Jedno z řešení je RTC modul postavený na DS1203 nebo 1207. Nejpřesnější je DS3231. Jednorázově jej nastavíš a pak používáš. Nicmémě pro začátek bych to vynechal …
12.9.2016 v 14:57 #8365NasranekÚčastníkhttp://www.ebay.com/itm/181922180678?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Máš recht 5 kousků stojí cca 70 KČ + baterky, ale na ebay to při větším množství 5 a více vychází na cca 10 kč za kus (baterky jsou stejné typy které se používají do základních desek PC).
Takže za cca 20-30 KČ máš modul reálného času, osobně mi to připadá jako volovina do meteo stanice real čas, ale proč ne.
A ano klony nejsou až tak špatné, ale je to kousek od kousku – čti recenze prodejce a uvidíš.21.9.2016 v 8:21 #8491Luke_CZÚčastníkTO: Nasranek
A, DCF je zbytečně drahé.
Nejde ani tak o cenu, jako o zarušený DV
B, Jedno z řešení je RTC modul postavený na DS1203 nebo 1207.
Tyhle dva „zázraky“ mají přesnost jak přesýpací hodiny, pokud tedy nechceš nastavovat RTC co hodinu.
C, Nejpřesnější je DS3231. Jednorázově jej nastavíš a pak používáš.
SouhlasTO:posjirka
A, No abych to zhrnul pro DHT11(může být i DHT22, ale ten je jednou tak dražší a na meteo. zbytečný) potřebuješ jeden digitální pin.
Pokud ti stačí, že to ukazuje nějaký údaj, tak jo, ale DHT11 je fakt shit. DHT22 je o dvě třídy jinde, už jenom tím, že je kalibrovaný z výroby. Bohužel má napevno I2C adresu, takže bez přepínání jede na sběrnici jen jeden 🙁
B, Na LCD 16×2 A4 a A5 analogové.
Prosím tě, ano A4 a A5 jsou analogové piny, ale v tomto případě je to I2C sběrnice, tak ji tak nazývej. Pokud bys někdy chtěl použít jiný mcu, tak věz, že I2C bude i jinde, než na A4 a A5, nehledě na fakt, že nemusí být jen jedna…Pro všechny, nikdy jsem nezpozoroval rozdíl mezi klonem a originálem, rozdíl je jen v tom, že pokud odhulíš originál, tak je to cca 7x dražší, než odhulenej klon.
Jo, a při výběru desky nezapomínejte s jakou úrovní logiky budete pracovat, ono je rozdíl 3,3 nebo 5V 🙂21.9.2016 v 8:36 #8494posjirkaÚčastníkDTH11 i DTH22 – mám doma v šuplíku a ještě jsem se na ně nedostal. Je pravda jak píšeš : má napevno I2C adresu… takže buď co čidloto pin, nebo použití multiplexu
nejsem dotýkací, takže jen pro upřesnění:
o A4/A5 jako analogovém komunikačním rozhraní pro LCD jsem nepsal já ale NASRANEK 🙂
Jinak souhlas u ATMEGA1284 je I2C/TWI sběrnice na fyzických pinech 22/23 (D16/D17)21.9.2016 v 8:45 #8495Luke_CZÚčastníkTO posjirka:
Tak to se omlouvám, mě šlo hlavně o začínající, aby potom nebyli zmatení jak lesní včela.Tohle je od nasránka perla:
Když chceš použít Barometr tak se dá použít třeba BMP280 (měří barometrický tlak + teplotu ještě nemám doma tak nemám odskoušen), ale co jsem o něm četl tak je nejlepší ho použít s analogu tedy A4,A5 pin na I2C a pak bez shieldu nepoužiješ LCD16x2/4, ale s Nokia displejem to není problém (trošku je co se správné knihovny týče,ale to neřešíme).Já nic nevědět o mcu, tak bych byl v řiti!
21.9.2016 v 8:53 #8497posjirkaÚčastníkjá jsem v pohodě 🙂
ber to tak, každý něják začínal a i já na sobě cítím, že občas hledám výsledek bez toho aniž bych věděl princip řešení. Pak vznikají tyto polopravdy a nesprávná terminologie. Proto se vždycky ptám co vlastně kdo chce resp. co to jejich udělátko má dělat a snažím se je směrovat na , sice primitivní, ale funkční, řešní složené z konkrétních příkazů, než používat 1 příkaz z knihovny a nevědět co to vlastně dělá. Samozřejmě že knihonvy používám taky … už jsem hodně odbočil …. 🙂21.9.2016 v 9:32 #8498Luke_CZÚčastníkJo, to je dnešní trend, vše poskládat z knihoven. Ono je vlastně ve finále i o výběru desky, pokud neoptimalizuješ program, tak v naprostém klidu zahltíš již tak malou SRAM. Ano každý chce mít co největší displej(nejraději >=7″), hromadu čidel atd., aby ve finále stačila jedna LED a dvě čidla 🙂
Výsledkem jsou zvěrstva typu Raspi s DHT22(nebo nedejbože DS18B20) coby skvělá meteostanice, což se dá nahradit esp8266 + SD karta(celkem za max. 10USD).
Vždy je nutno si položit otázku, a tím navazuji na tvůj příspěvek, co od daného zařízení očekávám.21.9.2016 v 14:27 #8504NasranekÚčastníkTo:Luke_cz tím drahým DFC?
jsi myslel toto?
http://www.ebay.com/itm/181922180678?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Tak je to DS3231 a ještě k tomu 5 kousků jeden vyšel zhruba ba 17 KČ.
Ano v mých příspěvcích je hodně věcí napsaných nepřesně. ale kdyby jsi si je přečetl pořádně včetně dotazů nad a pod ( bohužel některé odpovědi se zapsaly až dalším dotazu tak nesedí, příště budu teda dávat komu ta odpověď šla).
Displejů/ na I2C zběrnici se dá dát více stačí je adresovat (ale to už je někde jinde
k tomu co „Ivocisko“ chtěl a napsal jsem to moc zjednodušeně, takže se všem omlouvám, které jsem přivedl k omylu.21.9.2016 v 15:13 #8506posjirkaÚčastníkTO NASTRANEK
i když nemám rád WIKIPEDII dporučuji si přečíst:
https://cs.wikipedia.org/wiki/DCF7721.9.2016 v 15:21 #8507NasranekÚčastníkZnám radiem nastavitelné hodiny a proto jsem se divil proč mi posal v odpovědi viz –
TO: Nasranek
A, DCF je zbytečně drahé.
Nejde ani tak o cenu, jako o zarušený DV, když jsem o něm nikde nepsal.
DS3231 už mám doma (odskoušené na Nanu i Unu), a fungují více méně přesně (i když je
testuji cca 3 dny – budou použité na spínací hodiny do akvárka až dojdou součástky co mi ještě chybí pošlu komplet projek k odsouzení)22.9.2016 v 13:36 #8517AlešÚčastníkDesku si kupte jakou chcete, jestli UNO nebo MEGA. Mega je jenom o pár korun dražší, a už se mi stalo, že jsem se do UNA s programem nevešel, a musel jsem ho vyměnit za MEGA. Hodiny – buď DS3231, nebo ESP8266 a čas stahovat z NTP serveru přes WiFi.
Jako čidla bych použil BME280. Umí teplotu, vlhkost i tlak, a máte to všechno v jednom, levně, a docela přesně.
Displej je na vás. Já jsem použil 2.4″ TFT LCD displej, a potom to vypadá takto:
https://drive.google.com/open?id=0B7XOvzuvJTLKMndXc2U0TmprOFk22.9.2016 v 20:33 #8518ivosiskoÚčastníkChtěl jsem všem (aniž bych se pokoušel diskuzi na toto „meteo“ téma uzavírat) poděkovat za dobře míněné rady (ještě bych opravdu rád znal váš názor a radu na to, jak onu debatu přesunout někam, kde by více plnila svůj účel – opravdu se mi už zdá více OT). Faktem je, že některé informace budu schopen použít někdy později – nyní ještě nejsem dostatečně v té záplavě čísel a parametrů orientován 🙂
A dále pak bych se rád zeptal Aleše, zda mu mohu poslat SZ nebo mail?
23.9.2016 v 8:27 #8519AlešÚčastníkPošli mi SZ. 10 minut teď hledám, jak se to dělá, a nenašel jsem. Nebo mi napiš na afilip zavinac wo tecka cz
23.9.2016 v 8:39 #8520AlešÚčastníkTady je ještě fotka, jak to vypadá „uvnitř“
https://drive.google.com/open?id=1lWfzJHd_2edhpwUWlm6gwcRe_ylo1elI8Q16.10.2016 v 14:29 #8803KiceÚčastníkTo: Luke_CZ
Čo si myslel tým: „nebo nedejbože DS18B20“ ?
Uvažujem ho použiť na meranie teploty miestnosti a okrem velkosti puzdra (tepelná zotrvačnosť), ma nenapadá iná nevýhoda. Tak by som rád poznal nevýhody, nech nejdem nesprávnou cestou.
Dík. -
AutorPříspěvky
- Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.