Klání Arduino robotů na VŠB Ostrava 2019
30. dubna se na Fakultě elektrotechniky a informatiky VŠB Ostrava konal další ročník soutěže Students4Automotive. Celkem 14 týmů si vyzkoušelo vlastní konstrukci a programování robotického vozítka s Arduinem a změřilo své síly v různých robotických disciplínách.
O robotické soutěži Students4Automotive (S4A) jsme na Arduino.cz již psali. Na článek a podrobnosti o součástkách vozítek se můžete podívat ZDE.
Předešlý ročník všem ukázal, jak zajímavé výsledky se dají dosáhnout, když se podaří vytvořit úrodnou půdu pro rozvoj nápadů, kreativity a soutěžení. Soutěžící se při akci naučili spoustu nových věcí a vyzkoušeli si je rovnou v praxi. Ono, když si člověk může tak trochu pohrát, to se pak dějí věci! A s letošním ročníkem to nebylo jinak!
Jak soutěž probíhala a jak to celé dopadlo, to se dozvíte v článku.
Obsah článku:
Co měli roboti dělat?
Zatímco minulý rok se jezdilo po čáře a projíždělo se bludiště, tak letos to měli soutěžící zajímavější. Pořadatelé přidali na čáru překážku a také změnili disciplínu bludiště.
Překážku muselo vozítko samozřejmě objet a pak pokračovat po čáře až do cíle. Pro bludiště museli soutěžící vytvořit mobilní aplikaci na ovládání robota bezdrátově přes WiFi modul NodeMcu a projet bludiště s využitím svého chytrého zařízení. Tyto změny pravidel nejsou na první pohled úplně klíčové, ale průchodnost soutěží zásadně ovlivnily. Největší „vyřazovák“ byla samozřejmě překážka.
Průběh soutěže S4A
Hned z rána si soutěžící mohli otestovat své roboty na všech soutěžních dráhách. Z minula dobře věděli, že nové podmínky (dráhy, osvětlení, když to má fungovat – nefunguje to) mohou chování robota hodně ovlivnit. Někteří studenti upravovali snímače čáry, jiní ladili program, nastavovali snímač překážky, vybíjeli baterie nebo je naopak nabíjeli. Prostě takový šrumec před bouří, kde si člověk vyzkouší improvizovat a pracovat malinko pod tlakem, a to se do praxe taky hodí. Potom následoval oficiální úvod a rozdělení týmů do dvou skupin. První skupina šla jezdit a druhá prezentovat své výtvory. Pak se to celé vyměnilo a soutěž pokračovala. Pořadatelé průběžné zaznamenávali data, hodnotili a aktualizovali výsledkovou listinu, která se promítala na zeď přímo v prostorách soutěže. Byly to nervy.
Prezentace Arduino robotů
Dobrá prezentace je základ, ale k vítězství nestačí. To bylo hned jasné všem týmům, které si vyzkoušely chování svého vozítka na trati. Prezentace byly omezeny z časových důvodů na 7 minut a tak se kvalitní příprava vyplatila. Prezentace byly různorodé a bylo vidět, že vytvořit takové robotické vozítko může otevřít dost široké téma. Kromě všech povinných a očekávaných pasáží leckde nechyběly ani vlastní náměty na zajímavá vylepšení, příklady mobilních aplikací pro Android i iPhone, návrhy kapotáže auta pro 3D tisk, různé postřehy z práce na projektu … někdy i vtipné. Prezentace stály určitě za to a člověk cítil minimálně 14 týmových duchů, kteří se vznášeli aktivně v prostoru. Soutěžní prezentace jsou k dispozici ke stažení ZDE a rozhodně stojí za inspirativní shlédnutí, i když to není naživo.
Jak roboti jezdili a jak to dopadlo?
Zatímco ježdění po čáře většina týmů zvládla, tak na překážce si naopak většina z nich vylámala své elektronické obvody nebo programové smyčky. Zdolat překážku zvládly nakonec jen 3 týmy, které se také umístily na prvních třech místech. Ale mohlo to být i všechno jinak, pokud by překážka vyšla také Základní škole Slavkov! Ale bojovalo se do posledního připojeného drátu, vyměněné baterie nebo přidaného řádku kódu.
I když vítězné týmy jsou jen 3, tak velké uznání patří všem, kteří se zvládli se svým řešením postavit na start a bojovat! Detailní výsledková listina je na konci článku.
Na vítěze čekaly zajímavé ceny od sponzorů a partnerů soutěže – firmy HELLA AUTOTECHNIK NOVA s.r.o., Allgeier Engineering Czech s.r.o. a samozřejmě náš e-shop HW Kitchen.
Fotodokumentace ze soutěže
- Zažijte bouřku přímo v pokoji - 9.7.2024
- EggBot aneb kraslice trochu jinak - 20.3.2024
- Jak vyrobit plošný spoj pomocí laseru TOOCA L1? - 9.3.2024